020 3080647

Info@crowdfundingplan.nl

CROWDFUNDING | TIPS | TRICKS | SUCCES 

Tips voor succes

 01


INTRODUCTION

Je wilt via crowdfunding geld inzamelen voor een specifiek doel. Crowdfunding kan tot geweldige successen leiden, maar is geen wondermiddel. Ook voor crowdfunding is een plan nodig. Dit document zorgt ervoor dat je de essentiële 11-basisstappen doorloopt

waardoor de kans op een succesvolle campagne vele malen groter is.

Wat is je doelstelling? Je hebt de meeste kans op succes als het doel een bepaalde noodzaak of urgentie heeft. Het is dan beduidend makkelijker om betrokkenheid te krijgen en de crowd te verleiden een financiële bijdrage te leveren.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Schrijf je crowdfundingactie op papier en beantwoord de vragen die hier in voorkomen.

 02


WAT IS JE DOELSTELLING?

Je hebt de meeste kans op succes als het doel een bepaalde

noodzaak heeft. Het is dan beduidend makkelijker om betrokkenheid te krijgen en de crowd te verleiden een financiële bijdrage te leveren.

Zorg ervoor dat er een duidelijk voordeel is voor de crowd en de ambassadeurs! Bij het bepalen van je doelstelling moet je ambitieus te werk gaan. Ambitie laat passie zien, en passie verkoopt een stuk makkelijker.

Als het doel bekend is, is het van belang de crowdfundingcampagne te ‘verkopen’. Het is dus belangrijk om te kijken wie er allemaal nodig is om de campagne te laten starten. Hierbij kun je denken aan familie en vrienden.

Wat is je idee en hoe werkt crowdfunding?

Hiermee vergroot je het draagvlak binnen de

vereniging en is de kans op succes het grootst! Als iedereen enthousiast is en het akkoord is binnen, dan kan je verder met stap 2 “De Teamselectie”!

 

Cruciale taken:

1. Wat wil je wil crowdfunden en waarom?

2. Hoeveel geld is er nodig en wat ga je doen als niet het gehele bedrag wordt opgehaald?

3. Is er voldoende draagvlak binnen de vereniging?

4. Hoe krijg ik de goedkeuring van het bestuur? Is een pitch handig?

5. Vraag een platform aan.

 03


Teamselectie

Gefeliciteerd! Je hebt de steun van het bestuur gekregen om de crowdfunding campagne te laten starten. Nu is het tijd om een goed team samen te stellen om de campagne te voeren.

Vraag een aantal mensen (de harde kern) waarmee je een brainstormsessie houdt over

de campagne. Deze harde kern zal je ook gaan helpen bij het organiseren van

activiteiten, beloningen en communicatie.

Het is verstandig om personen uit alle gelederen van de vereniging er bij te betrekken. Zo bereik je de meeste mensen. Hierbij wat mogelijke teamleden: initiatiefnemer, aanvoerder seniorenteam, het eerste elftal, lid met een marketing achtergrond, leider

jeugdteam, coach, ouder, bestuurslid, betrokken of gespecialiseerd sponsor, sponsorcommissie, accommodatiecommissie.

Cruciale taken

1. Wie zijn er nodig voor een succesvolle crowdfunding campagne?

2. Wanneer houden we een brainstormsessie?

3. Hoe inspireren we de selectie?

4. Hoe bereid ik me voor?

5. Hoe ziet zo’n platform eruit?

6. Wie gaat er notuleren?

7. Wanneer vindt de wekelijkse vergadering plaats?

 04


Bespreking

De wedstrijdbespreking begint met de brainstormsessie, maar het is ook belangrijk om knopen door te hakken. Er is een duidelijk werksheet beschikbaar waarbij je stap-voorstap geholpen wordt. Dit document is handig om als leidraad bij de brainstormsessie te gebruiken.

Etiam at risus et justo dignissim congue. Donec congue lacinia dui, a porttitor lectus condimentum laoreet. Nunc eu ullamcorper orci. Quisque eget odio ac lectus vestibulum faucibus eget in metus. In pellentesque faucibus vestibulum. 

 

Nulla at nulla justo, eget luctus tortor. Nulla facilisi. Duis aliquet egestas purus in blandit. Curabitur vulputate, ligula lacinia scelerisque tempor, lacus lacus ornare ante, ac egestas est.

Cruciale taken

1. Hoe lang gaat de campagne duren?

2. Wie is je crowd?

3. Wie zijn je partners?

4. Welke beloningen bieden we aan?

5. Hoe bereiken we de crowd?

6. Hoe activeren we teams / leden?

7. Welke activiteiten gaan we doen? Welke activiteiten ga je uitvoeren?

8. Wanneer gaan we wat doen?

 05


Warming-up

Omdat het van belang is dat iedereen direct ervan overtuigd wordt dat de campagne succesvol zal zijn is het van belang om de eerste donaties op voorhand te organiseren. Zorg dat je een aantal leden of sponsors al op voorhand een donatie hebben gedaan op de dag dat de campagne start.

Bij grotere projecten kan er ook een startbedrag worden opgenomen op het platform. Bijvoorbeeld een deel van het bedrag dat gesubsidieerd is of al beschikbaar is vanuit de vereniging. Ook dit geeft direct een positief beeld.

Beloningen zijn essentieel voor het binnenhalen van donaties. Organiseer voor de start van de campagne beloningen en zet ze op het platform. Je kan eventueel tijdens de campagne nog beloningen toevoegen, maar het heeft de voorkeur alle beloningen op voorhand al geregeld te hebben.

Cruciale acties

1. Hoe richten we het platform in?

2. Hoe plaatsen we een banner op de website?

3. Ziet het er goed uit?

4. Is de communicatie in orde?

5. Produceer promotiemateriaal

 06


Aftrap

Het is belangrijk dat je een vliegende start maakt. Met veel media en publiciteit. Zorg voor een goede communicatie. Let er op dat je iedereen bereikt. De jeugd kun je bijvoorbeeld via sociale media informeren, maar ouderen beter door middel van een flyer of een regionale krant.

Leden en teams kunnen zich als ambassadeur aan de crowdfundingcampagne verbinden en een eigen wervingspagina maken.


Hierop worden de donaties die via hen zijn binnengekomen inzichtelijk gemaakt. Er is

op het platform een ranglijst met “Top-ambassadeurs”: de ambassadeurs die het meeste

hebben opgehaald. Hierdoor creëer je een competitieve sfeer en dit geeft vaak een

impuls aan de resultaten.

Cruciale taken

1. Waar starten we de campagne mee?

2. Hoe zorgen we voor extra publiciteit?

3. Hoe betrekken we leden / teams?

4. Wat krijgen de top donateurs?

 07


Eerste helft

Zorg voor een overzichtelijke planning en taakverdeling. Communiceer deze agenda in je crowdfunding nieuwsbrief en zorg dat de taakverdeling en planning bij alle betrokkenen bekend is.

Het is verstandig om eens per week met het team om de tafel te gaan zitten en de stand van zaken te bespreken. Dan kun je zien of iedereen de gemaakte afspraken nakomt en of alles volgens planning loopt.

Probeer veel in de media te komen. Communiceer de opbrengst van de eerste activiteit. Hierdoor krijg je een sneeuwbaleffect en raken steeds meer mensen betrokken. Deel de beloningen uit, zorg dat je beloftes nakomt. Zo neemt de crowd je serieus en ontstaat een positieve ‘flow’.

Vraag ook betrokkenen om zelf activiteiten te ontplooien om geld op te halen voor de campagne. Vele handen maken licht werk en alle beetjes helpen. Denk aan Serious Request van 3FM. Die zijn hier groot mee geworden.


Cruciale taken:

1. Wanneer wordt er vergaderd?

2. Wat is de huidige tussenstand?

3. Hoe houden we de selectie betrokken?

4. Wat is de tussenstand na de eerste activiteit?

5. Kunnen we al beloningen uitdelen?

6. Hoe zorgen we er voor dat we teams / leden activeren?

 08


Tweede helft

De eerste helft is geanalyseerd. De ploeg is inmiddels voorzien van nieuwe instructies.Blijf echter communiceren en aanmoedigen. Met alle betrokken partijen: de donateurs, de ambassadeurs, de leden en de pers.

De donateurs hebben zich al aan je doel verbonden. Ze hebben aangegeven het belangrijk te vinden. Je kan ze benaderen en hen om een aanvullende bijdrage vragen. Dit kan in een extra donatie zijn, maar ook in promotie. Zij kunnen hun directe omgeving immers aansporen om ook een bijdrage te leveren.

 

Persoonlijk vragen blijkt nog altijd essentieel te zijn in fondsenwerving. Zorg dan ook dat zo veel mogelijk mensen persoonlijk worden gevraagd om een bijdrage te leveren. Organiseer specifieke acties bijvoorbeeld een “Betrek-je-buren-dag” (heitje voor een karweitje) of “Opa-en-oma-actie”. Het kan ook heel goed werken om voor deze specifieke doelgroepen speciale beloningen te organiseren. Bijvoorbeeld een actiefoto van het kleinkind voor oma en een autowasbeurt voor de buurman.

Cruciale taken:

1. Hoe houden we de crowd actief?

2. Wat doe je op de korte termijn?

3. Hoe krijgen we leden individueel actief?

 09


De verlenging

Het zit er bijna op. Er zijn nog maar enkele dagen te gaan, dat betekent dus dat er een knallend einde moet komen. Bedenk een goede laatste verrassingsaanval.

Zorg ervoor dat iedereen nog net even een extra stapje doet en benader nog een nieuwe doelgroep voor de donaties. Heb je al een actie in de richting van het lokale bedrijfsleven gedaan? Niet? Dan is dit het uitgelezen moment. Je kan al laten zien dat er resultaat is geboekt en hun bijdrage wordt extra belangrijk omdat zij het laatste duwtje kunnen geven.

Zet de donateurs die nu nog geven extra in het zonnetje en communiceer een of meerdere keren per dag over de tussenstand. Dat zal het enthousiasme aanwakkeren en

de laatste twijfelaars over de streep trekken.

Cruciale taken:

1. Hoe gaan we de laatste 20% ophalen?

2. Is er een verlenging noodzakelijk?

3. Wat is een goede laatste activiteit?

4. Hebben we nog extra beloningen nodig?

 10


Einduitslag & ereronde

Het doel is bereikt en je kunt overgaan tot aanschaf van het doel. Bedank alle supporters en deel de beloningen uit!

Stuur een persbericht naar de lokale media en zet

het op alle eigen kanalen zoals de website en social media. Het kan namelijk zo zijn dat je de crowd in de toekomst nog eens nodig hebt en dan moeten ze zich natuurlijk wel

gewaardeerd voelen!

Cruciale taken:

1. Communiceer over het opgehaalde bedrag.

2. Hoe bedanken we alle betrokkenen?

3. Wat moeten we nog doen om de donateurs te bedanken?

thin

LIMITED TIME OFFER

0
Day
0
Hour
0
Minute
0
Second

CrowdfundingPlan heeft iets te vieren! Daarom tijdelijk 50% KORTING op onze licentie.